Het begon allemaal met een oproep in weekblad “Het Zuiden” in augustus 1971. Daarin werd gevraagd of er in de omgeving van Spijkenisse modelspoor-bouwers waren die zin hadden om bij elkaar te komen en samen met de hobby bezig te gaan.
Daaraan gaven 18 personen gehoor en die kwamen bijeen in het toenmalige Café Sport aan de Oostkade in Spijkenisse. Dat was de start van Spijkspoor. De officiële oprichting van de vereniging vond daar plaats op 20 september 1971.
De eerste bijeenkomsten waren vooral een gezellig samenzijn en praten over modelspoor. Al snel ontstond bij veel leden een behoefte om samen een baan te bouwen. Helaas bleef deze wens, bij gebrek aan een geschikte ruimte, lange tijd een droom
Eind 1972 benaderde het bestuur de gemeente Spijkenisse met de vraag of de zolder boven de bibliotheek aan het Noordeinde gebruikt zou kunnen worden. Maar de slechte toestand van het gebouw en de beperkte ruimte op de zolder deed veel leden hiervoor terugschrikken. Gelukkig kwam er rond die tijd het aanbod van de Woningstichting Spijkenisse om met ingang van 1 september 1973 de clubkelder aan de Anjerstraat te betrekken. Met vereende krachten begonnen de leden aan het geschikt maken van de kelder en begin 1974 kon een begin worden gemaakt met een lang gekoesterd ideaal: een eigen club-baan.
De eigen clubruimte gaf de vereniging de mogelijkheid om het modelbouwen in al zijn aspecten te beoefenen. Met veel enthousiasme en voortvarendheid bouwden de leden aan een enorme modelspoorbaan, de Eifelbaan.
Door de kruisbestuiving van de door de leden ingebrachte kennis, kunde en vaardigheden ging de kwaliteit van de gebouwde banen met sprongen vooruit.
Later werd deze kennis en kunde ook ingezet bij het bouwen van banen voor tentoonstellingen. Dit werd mogelijk doordat in de Anjerstraat een tweede ruimte beschikbaar kwam die gebruikt kon worden om e.e.a. op te slaan.
In de jaren daarna werd Spijkspoor heel succesvol met verschillende mooie banen (zoals de Kustbaan, de Industriebaan, de Emsland Veenbaan, Neu Birkenfeld 1 en 2, de Havenbaan en de Stolbergbaan) op tal van tentoonstellingen in Nederland, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk en zelfs in Denemarken. Bijzondere tentoonstellingen waren die in Odense, waar de baan in de remise tussen de stoomloks stond en de bezoekers dagelijks per stoomtrein arriveerden. De bezoekers complimenteerden vooral de kwaliteit van de modelbouw op de banen en het “verhaal” dat werd uitgebeeld.
We krijgen nog steeds uitnodigingen om deel te nemen aan shows met banen in smalspoor (H0e), normaalspoor H0 en ook met de grotere schaal 0. Een aantal clubleden gaat dan voor meerdere dagen op pad om de banen aan het publiek te laten zien en met de bezoekers van de show in gesprek te gaan over de baan en het bouwen daarvan. We zijn er trots op dat veel van deze deelnames aan shows zijn vastgelegd op foto’s en video. Ook zijn alle banen uitgebreid beschreven in vooraanstaande internationale modelspoorbladen. Veel korte en langere opnames van de banen zijn op YouTube terug te vinden. Op de website staan bij elke baan een aantal links naar korte en langere filmpjes op YouTube.
Eén van de andere activiteiten die al sinds de beginjaren van de club worden georganiseerd, zijn de veilingen in Spijkenisse. Deze gingen later over in modelspoorbeurzen, die tot op heden nog steeds worden gehouden, tegenwoordig in cultureel centrum ‘De Brinkhoeve’ in Poortugaal. Deze beurzen geven de club ook een financieel steuntje in de rug.
Sinds 2013 zitten we in onze huidige clubruimte, een bedrijfsunit in het pand van Martinic Verhuur aan de Curieweg 13 in Spijkenisse. Deze locatie beschikt over een grote oppervlakte, waarin we zelf een verdiepingsvloer hebben aangebracht om de ruimte optimaal te benutten. Daar staan, naast onze vaste clubbaan, drie tentoonstellingsbanen. Een vierde naar Nederlands voorbeeld en zelfs een vijfde naar Frans voorbeeld, zijn in de maak. Van onze grootste tentoonstellingsbaan ooit, de Emsland-Veenbaan, hebben we afscheid genomen, maar die krijgt binnenkort wel een mooi plekje in het nieuwe onderkomen van het Nationaal Modelspoormuseum in Sneek.
Ondanks de respectabele leeftijd van Spijkspoor is de vereniging nog springlevend, maar er is altijd plek voor nieuwe leden die graag deel willen nemen aan onze modelbouw- en modelspooractiviteiten.